Bjørnstjerne Bjørnson 1870

Augustas landskaber.

Jeg vælger mig april,                                                                                                                     

i den det gamle falder,

i den det ny får fæste,

det volder lidt rabalder,

dog fred er ej det bedste  

....men at man noget vil.

Jeg vælger mig april,

fordi den stormer, fejer,

fordi den smiler, smelter,

fordi den evner ejer

fordi den kræfter vælter


i den blir somren til 





Sten under gyldent vand / dukkens grønne hår / ømhed. Skitser til mit Haiku digt fra 2009.

Den lille danserinde

Solgt

Tinsoldaten

I den brune time /  er min kærlighed grøn

I den hårde lava  /  lidt køligt tang

Resten er havets fjerne sang.

Inger Christensen

 Solgt

Spor Olie på læred 150 x 120

Noget om ideer ........

....min arbejdsproces til et maleri, som blev påbegyndt i sommeren 2016 og endeligt afsluttet i 2018. Det var det største lærred, jeg hidtil har arbejdet på og historien var mig magtpåliggende at forsøge at indfange. 

I 2015 så vi alle på billeder af mennesker på flugt. De gik i Europa uden at vide, hvor de skulle sove den kommende nat, også uden at vide om de ville kunne gennemføre en rejse, hvis mål de ikke kunne kende til. De gik, ikke fordi de ville, men fordi de var nødt til det. Billederne forfærdede, og de blev hos mig som en baggrund, noget som lægger sig og afventer. Der blev de indtil juletiden, da jeg lyttede ti juleevangeliet. Billederne blev sat ind i juleevangeliets kendte rammer, en historie der åbner for en enkelhed, som altid bevæger mig. Maria og Josef brød også op fra deres hjem og tog på rejse, fordi de skulle. De vidste heller ikke, hvor de kunne sove om natten, og de vidste ikke, om de alle ville kunne overleve rejsen, eller om de ville få hjælp. En anden, men kendt ramme, levende og nutidig, som gjorde forfærdelsen medgørlig. Det blev for mig tydeliggørelsen af min hensigt med et maleri med arbejdstitlen : vejen til Europa. Denne afklaring hjalp mig ud af ventetiden og ned i min maleriske værktøjskasse. Derfra var det, ikke let, men medgørligt. Vandets og sandets farver gav mig mulighed for lys. Med min hang til både og net var billedverdenen indlysende. Net, der kastes i havet med mad nok til alle, både som bærende redskaber, vandet der truer, men også giver liv og ny begyndelse, mørket der forsøges hegnet ude (?) eller inde (?) ved hjælp af pigtråd.

Maleriets titel blev til " Spor "

Tove 24.03.2022 19:59

Karen, det er virkelig dejligt, at du fortæller om baggrunden til "Spor", som jeg jo fulgte i starten, men ikke forstod. Det gør jeg nu. Meget berørende og flot

Karen Mølgaard 25.03.2022 07:16

Tak skal du ha Tove, glæder mig. KH Karen